miercuri, 25 martie 2009

ti-am zis ca ma enerveaza (nu chiar enerveaza, indispun spre sacaie) oamenii care vorbesc cu "no, fain, servus, o fost" desi mama lor i-a invatat sa vorbeasca fara de-astea?
pasul unu e sa-i glorifice pe ardeleni si banateni, pe care-i baga in aceeasi oala, fara sa faca diferenta intre timisoara si cluj sau intre felul in care vorbesc timisorenii si felul in care vorbesc clujenii. astia sunt un fel de rasa superioara a romaniei, neaparat toti destepti, neaparat toti cu bun simt. personal, nu prea cred ca sunt. sunt niste oameni ca toti oamenii, in functie de educatia pe care au primit-o fiecare.
pasul doi este sa se includa in grupul astora prin imitarea felului in care vorbesc si prin entuziasmul pentru palinca si slanina afumata cu ceapa.
asa si-acu ce ma enerveaza de fapt:
- ca "no, haide!" spus de un bucurestean n-o sa sune in veci ca la mama lui
- ca bucataria ardeleneasca sau banateana e geniala, dar din cauza ei sunt ignorate o gramada de retete din alte zone. si in cativa ani o sa ne trezim ca avem un singur fel de tuica, un singur fel de a manca slanina si un singur fel de gatit (cum am patit cu tata, care o perioada punea vin in tot ce gatea, mai putin ciorba. am mancat mazare, fasole si orez cu vin. foarte bune, doar ca aveau toate acelasi gust).
- oamenii de care zic n-ar imprumuta nici de-ai naibii si celelalte obiceiuri bune pe care le atribuie astora, motivat de realitate sau nu. Nu sunt mai blanzi, nu sunt mai rabdatori, nu au mai multa grija la detalii, te lasa balta cand ai nevoie de ei, INTARZIE, nu dau buna ziua cand trebuie si nu zic multumesc. si cand e de luat autograf de la culmea fitei intelectuale (zi tu pe cineva care a tinut un concert misto la noi) se inghesuie, se calca in picioare si isi rup hainele toti la fel.

ce-ar fi sa promovam braga, terciul si... nu mai stiu ce, alte retete ca mi s-a luat de slanina si palinca?

Slanina si untura nu fac bine la organism. Oricat de poetic si nemaipomenit ar fi sa le mananci, risti sa dormi cu ficatu pe perna. Na!

sa vezi ce frumos e la mihai (balize) la tara, langa turnu magurele. la dunare. au magari si bivoli. si niste pasari mici si multe care zboara repede.

4 comentarii:

  1. No, ce fain zici...i-am zis vãrului meu din Brasov o data ca orasul lui e fain, el mi-a raspuns ca si Bucurestiul este. Nuuu, Bucurestiul e misto. O gagica sau tip sunt misto, un om e fain. In capul meu s-a facut o separare între aste doua, au fiecare alt sens. E drept, nu prea folosesc alte regionalisme, din când în când perfectul simplu, ca de!, n-am stiinta prea mare de cum se vorbeste pe la unii si pe la altii, in tarile tarilor. Pe de alta parte in spaniola folosesc si termeni din Argentina, din Mexic, din Spania...nu e tot aia? E drept, cine face asa din snobism, o face de fapt din prostie, dar eu n-am cunoscut oameni care sa vorbeasca cum spui tu. Te-o iritat cineva recent?

    RăspundețiȘtergere
  2. da:) si recent si mai demult. astea recente sunt doua "artiste" (or fi!) in devenire. deocamdata nu stiu sa traga usa dupa ele cand intra intr-o camera si nici sa spuna buna ziua. ceea ce la peste 18 ani e putin cam grav.

    ma irita ca suna fals, ingrozitor de fals, ca si cum mi-as pune eu tocuri-cui si guler de blana si as incepe sa ma fatai asa prin fata blocului la 10 dimineata. o chestie strident falsa (pot sa numar pe degete de cate ori am purtat tocuri. nu mi se potriveste sa ma imbrac asa, ma clatin etc.) si inutila.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mai sunt unii care fac naveta sau ma rog, petrec destul de mult timp in ardeal, chiar daca sunt sudisti. Si atunci se intorc in Bucuresti cu felul de a vorbi (cateodata, in cazurile mai fericite, si felul de-a fi - ala cu bun-simt si rabdare). Dar de specimenele astea de care zici, da, si pe mine ma enerveaza, mai ales cand ai cireasa de pe tort - un om din zona moldovei care vorbeste cu expresii ardelenesti :) Ca atunci cand zice "si s-o dus", nu mai stii daca e de la Moldova sau de la Sibiu :)
    Cum ar veni, no draga, daca vorbesti lent si mai accentuezi si cu cate un "tulai" din cand in cand, ti-ai pus in frunte eticheta de ISO - standard de calitate.

    RăspundețiȘtergere
  4. Am stat trei ani prin zona si am fost placut incantat de oameni.Imi explic si delirul vis a vis de slana si palinca deoarece(culinar) sunt singurele lucruri care ii caracterizeaza ,exceptand zaharul pus in salate si ciorba de varza cu lapte. Sunt destul de conservatori iar folosirea regionalismelor, uneori in mod exagerat,este un strigat al subconstientului inhibat de contactul cu alte medii mai putin sau deloc familiare. Daca vrei ..o instiintare tip:mai esti vreunul de-al meu? Exista si cazuri in care instiintarea se adreseaza si categoriilor oponente:regionalism =as vrea sa ma casatoresc ;de notorietate fiind faptul ca ardelenii sunt preferati deoarece pot fi mai usor dusi de nas. In rest..ca si pe la noi.

    RăspundețiȘtergere